compass g810ea6218 1920

Pandemia pozostawiła wiele NGOs w trudnej sytuacji. Nie tylko finansowej, ale i organizacyjnej. Wedle raportu z badań Stowarzyszenia Klon/Jawor „Praca w pandemii”, 61 procent polskich organizacji pracowało lub pracuje w trybie zdalnym, bądź hybrydowym. Klimat zaufania i spójność zespołów wymagają ogromnego wysiłku, ponieważ praca zdalna, zakwestionowała dotychczasowe strategie, na których opierało się wiele organizacji pozarządowych.

Termin przywództwo łączy w sobie różne pojęcia, metody i postawy, które najczęściej zarząd musi przyjąć, aby stać się wpływowym i jednoczącym ciałem w swojej organizacji i to nawet, gdy struktura w organizacji jest płaska. Oto, co można zrobić, aby utrzymać spójność organizacji, pracującej w trybie zdalnym.

– Z perspektywy doświadczeń Akademii Psychologi Przywództwa zwróciłem szczególnie uwagę, że przewidywane wyzwania związane ze skuteczną implementacją nowych rozwiązań dotyczą nie tyle kwestii technicznych, czy nawet kontroli/zarządzania, co budowy i umacniania ducha i morale zespołów, motywacji, współpracy i komunikacji – twierdzi Jacek Santorski, dyrektor Akademii Psychologii Przywództwa w Szkole Biznesu PW na łamach raportu Future Business Institute: „Praca zdalna - rewolucja, która się przyjęła. Teraz czas na zmiany”.


Dostosuj się do nowych warunków


Czasem trzeba zrobić krok do tyłu od swojej organizacji i nie wpaść w pułapkę „lidera z głową w piasku”. Praca hybrydowa, zespoły rozproszone zmieniły nieco wcześniej ustalone reguły gry. Dlatego nawet, jeśli strategia organizacji jest ustalona, pamiętaj o uwzględnieniu opinii pracowników, organizując regularne spotkania z zespołem w celu omówienia i zaangażowania ich: w dziesięciu głowach jest więcej pomysłów niż w jednej, nawet jeśli Twoja oferuje wiele możliwości.

 (…) biorąc pod uwagę nowe technologie służące komunikacji i przekazywaniu informacji, zespoły ludzi mogą dziś obejmować znacznie większe niż kiedyś obszary geograficzne, rozpiętości stref czasowych i liczby jednostek organizacyjnych, ale sam fakt, że istnieje więcej zespołów i charakteryzują się one większym zróżnicowaniem, nie jest jeszcze niczym szczególnym. Najważniejsze jest to, że tylko w zespole możemy wyrazić swoją indywidualność w pracy i jak najlepiej ją wykorzystać – stwierdzają Marcus Buckingham i Ashley Goodall na łamach książki „Dziewięć kłamstw o pracy”.  

Przyjmij krytykę

Krytyka jest w rzeczywistości sposobem na rozwój. Krytyka może być nieprzyjemna, ale jest konieczna. Aby rozwijać organizację, należy przyjąć krytykę jako okazję do motywacji. Niektórzy liderzy oczekują wręcz negatywnej informacji zwrotnej, bo ich zdaniem jest ona zdecydowanie bardziej konstruktywna.

– Po każdym zrealizowanym przedsięwzięciu zawsze pytam kogoś, gdzie nawaliłem i co mógłbym zrobić lepiej. Gdzie jest miejsce na poprawę? Teraz już wręcz łaknę krytycznych opinii. Tego właśnie pragniesz. Chcesz dojść do punktu, w którym będziesz łaknąć negatywnej informacji zwrotnej – tłumaczy Simon Sinek podczas jednego ze swoich wystąpień (https://youtu.be/EqVyHMtSvFE)


Nagradzaj i doceniaj


Nie wahaj się chwalić ludzi, gdy praca jest dobrze wykonana lub cele zostały osiągnięte. Nigdy nie zapominaj, że Twoje przywództwo będzie najpierw oceniane wewnętrznie przez pracowników. Im bardziej będą się dobrze czuli w organizacji i mieli w głowie dobry wizerunek swojego lidera, tym więcej na tym zyskasz. Ponadto pozostaną oni zmotywowani do pracy, co z kolei zwiększy możliwości organizacji.

Wzmocnij pozycję i zaangażuj członków organizacji


Realizowane przez członków organizacji zadania, mają bezpośredni na nią wpływ. Ważne jest, aby nie chcieć kontrolować wszystkiego, ale delegować jak najwięcej zadań. Możesz wtedy zebrać swoje zespoły, aby odpowiednio przeanalizować sytuację i zapobiec jej powtórzeniu.

Bierz odpowiedzialność


Choć stanowisko lidera może być wymarzone, gdyż gwarantuje pewną swobodę i autonomię w pracy, to jednak nie jest często łatwe do przyjęcia, jeśli chodzi o branie odpowiedzialności za swoje błędy. Pamiętaj, że największa odpowiedzialność ciąży na Tobie.


Komunikacja i dialog


Komunikacja powinna być jedną z najsilniejszych stron organizacji. Aby zapewnić dobrą spójność zespołu, priorytetem powinien być dialog. Organizuj regularne spotkania, na których wysłuchasz informacji zwrotnych. Należy też pamiętać o regularnych spotkaniach zespołu (np. tygodniowych), zwłaszcza, jeśli pracujemy zdalnie. W trybie pracy zdalnej, wszyscy powinni mieć dostęp do narzędzi umożliwiających komunikację (komunikatory, wirtualne dyski, kamery, etc.).

Bądź przykładem


Szanuj kodeksy, kulturę i wartości swojej organizacji. Doktryna "rób to, co mówię, ale nie to, co robię" nie może być wiodącą zasadą zarządzania. Jeśli ty nie przestrzegasz zasad, nie zdziw się, jeśli reszta twojego zespołu nie będzie ich przestrzegać.

Dbaj o kulturę i tożsamość organizacji

Kultura i tożsamość to najmocniejsze spoiwo, łączące członków, wolontariuszy z organizacją. Powinni oni czuć więź organizacją – na poziomie wartości, priorytetów, wspólnych rytuałów i regularnych kontaktów. W dobie pracy zdalnej, nie zaniedbuj tej niezwykle ważnego obszaru organizacji.